Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zondag 13 januari 2013

Een bevroren afsluiter testen

De oude afsluiter,
nog goed voor een test.
Voila, de periode waar ik al lang voor vreesde is aangebroken: vrieskou.
Het is, zoals al wel eerder geschreven, de eerste keer dat ik een boot in het water heb liggen, die dan nog voorzien is van afsluiters.
De afsluiters zijn van het type bolafsluiter.
Die heb ik behandeld met antivries, en doorgeblazen, dus normaal kan daar niets meer mee mis gaan.


De afsluiters van de kuipafvoeren hebben er een plastic slangetje door hangen, om de darmen tussen de afsluiters en de kuip te beschermen.
Omdat die afsluiters open staan kan water in de bol van de afsluiter makkelijk weg naar boven en beneden. met dat slangetje er door kan er al helemaal niets mis gaan... dacht ik.

Maar hier blijk ik het toch mis te hebben. Iemand wees me er op dat tussen de behuizing en de bol zelf ook water zit!

Dit is een test waard, dacht ik.
Ik heb een afsluiter genomen (die vroeger op de kuipafvoer zat, maar ik vervangen heb).
Die heb ik gevuld met water TUSSEN de bol en de behuizing door hem onder water te stoppen in gesloten toestand en dan open te draaien.
Ik heb dit twee keer gedaan: een eerste keer om te zien hoeveel water er nu tussen die bol en de behuizing zit, en een tweede keer om het te laten bevriezen.

1,3cm3 water
tussen bol en behuizing!
De kraan is een 1 1/4" en de test wees uit dat er 1,3cm3 water zit tussen de bol en de behuizing.
Bij het bevriezen zet water 9% uit. Is dat voldoende om deze kraan te laten barsten?

In open toestand heb ik die buiten gezet. Ze gaven een nachttemperatuur van -4°C, dus koud genoeg voor de test.


Na een nachtje was de afsluiter duidelijk bevroren, maar... niet kapot gevroren.
Wel kon ik vaag wat ijs zien tussen de dichting en de bol. Er is dus een beetje druk gelost.

De test wees dus uit dat de kraan KAN kapotvriezen in open toestand ALS de dichtingen het zeer goed houden.


Oplossing: de kraan zo veel mogelijk toe draaien, met het slangetje er door.
Of zou de kraan half toe draaien al voldoende zijn en hoeft dat slangetje niet?

Ruimte tusen bol en behuizing
waar het water zit
een beetje ijs ontsnapt tussen dichting en bol.

Kranen geisoleerd met buisisolatie en doeken er rond



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!